Sri Lanka part 1 - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Anke & Niek - WaarBenJij.nu Sri Lanka part 1 - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Anke & Niek - WaarBenJij.nu

Sri Lanka part 1

Door: Niek en Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke & Niek

29 Juli 2015 | Sri Lanka, Kataragama

Hoi allemaal,

We hebben al weer zo veel meegemaakt dat het weer tijd werd voor een nieuwe blog. We begonnen de reis door Sri Lanka in Kandy, waarvandaan we door zouden gaan naar Sigiriya, een stad waar we oude ruines zouden bezoeken. We kregen echter te horen dat de entreeprijs 30 euro per persoon was, dat klinkt misschien niet veel, maar in Sri Lanka kun je hier 5 keer van overnachten. We besloten Sigiriya dus over te slaan en een dag langer in Kandy te blijven. Een goede keuze, want er was genoeg te zien! Kandy is de tweede grootste stad van Sri Lanka, maar het enige waaraan dat te merken viel was het chaotische verkeer. In Kandy hebben we een super mooie markt bezocht waar alles nog afgewogen werd met gewichtjes. We zijn rond het grote meer gelopen en langs de tempel of tooth, de heiligste tempel van Sri Lanka. Daarnaast hebben we heel veel lekkere samosa's gegeten, een soort broodkoekje met pittige roti vulling.

De volgende ochtend zijn we met de trein naar Ella gegaan, deze treinrit staat bekend als een van de mooiste ter wereld en dat was ook zeker waar! De rit duurde ongeveer 6 uur, koste 240 rupee (ongeveer 1,50) en ging door rijstvelden, bergen en theeplantages. In Ella aangekomen gingen we op zoek naar een hostel en kwamen we terecht bij een echte homestay. We sliepen bij een vrouw met drie kinderen in huis en kregen meteen een grote bak met welkomsthee toen we binnenkwamen. Ondanks dat we allebei geen theeliefhebbers zijn smaakte deze toch best wel goed. De vrouw en haar zoon hebben ons alles laten zien van het Sri Lankaanse leven, dus dat was echt super leuk. Heel mooi om te zien dat ze alle groentes, fruit, kruiden en koffie uit haar eigen tuin haalde. Wij mochten die avond ook met hun mee eten en kregen heerlijke curry met allerlei bijgerechtjes. Die avond heeft Niek de hele avond met het oudste jongetje kaartspelletjes gespeeld terwijl Anke bij de vrouw in de keuken zat met een twee weken oud babypoesje op schoot.

De volgende dag kregen we een traditioneel ontbijt met roti, een soort uien-rode peper prutje en vers fruit en daarna zijn we de omgeving van Ella gaan bekijken. 's Ochtends hebben we een wandeling gemaakt naar little Adams peak. Het was ongeveer een uurtje lopen naar de top en vanaf daar hadden we echt een spectaculair uitzicht over een grote vallei! Via de theeplantages en tussen de wilde koeien door liepen we weer terug naar Ella. Vanaf daar begonnen we aan onze tweede wandeling richting de nine arches bridge. Dit is een hele mooie treinbrug waar je over het spoor naar toe kunt lopen. Precies op het moment dat wij daar stonden kwam de trein langs, dat was wel even een gelukje aangezien de treinen hier maar twee keer per dag langs komen. Die avond hebben we in Ella gegeten en nog een biertje gedronken.

De volgende dag zijn we voor 20 rupee (12 cent) in de derde klas met de trein naar Badulla gereden. Vanaf daar hebben we de bus gepakt richting Arugam bay, een surfplaatsje aan de oostkust. De bus rit was weer erg mooi en het landschap veranderde van dichte jungle naar droge savanne. We vinden de bus echt een leuke manier van reizen omdat je zo een heel groot deel van Sri Lanka te zien krijgt terwijl je tussen de locals zit. Aangekomen in Arugam bay vonden we een leuk huisje vlak bij het strand waar we drie nachtjes gebleven zijn. We hadden best wel geluk dat we nog een slaapplaats vonden aangezien er een Redbull surfcontest was die dagen waar heel veel mensen op af kwamen. De volgende dag zijn we bij deze wedstrijd wezen kijken, best wel spectaculair om die goede surfers te zien! Daarna zijn we naar Elephant rock gelopen. Alle tuktuk drivers verklaarden ons voor gek dat we dat hele stuk gingen lopen (10 km met 40 graden) en toen Anke haar sandaal het begaf bleek het toch wel een zware tocht te zijn. Toen we bij Elephant rock aan kwamen waren er veel mensen aan het surfen en hadden we een mooi uitzicht over het strand en de rest van de omgeving. Via het strand zijn we weer terug gelopen en de rest van de dag hebben we in de zee gelegen. Die avond hebben we nog wat gedronken bij een strandclub, hier was een best wel gezellige beachparty. We besloten het toch maar niet te laat te maken aangezien we de volgende dag zouden gaan surfen.

De volgende dag hebben de hele dag gesurfd, een super leuke dag maar heel erg vermoeiend. Ook ging het surfen niet zo soepel als verwacht en hadden we de dag erna heel veel spierpijn. Gelukkig hoefden we die dag alleen maar in de bus te zitten. Helaas kwam de eerste bus niet opdagen waardoor we 4 km naar het busstation moesten lopen. Gelukkig kwam er halverwege een Rus in een tuktuk langs die ons wel even wou brengen. Toen we uiteindelijk in de bus zaten hadden we een super chill plekje achterin de bus bij de openstaande deur. De achterdeur van de bus is hier trouwens de ingang en de voordeur de uitgang, best bijzonder. De bus reed een stukje door een national park heen en net toen we voor de grap tegen elkaar zeiden dat het leuk zou zijn als er een olifant op de weg zou staan, remde de bus ineens hard af omdat er een olifant op de weg stond. De olifant wou niet aan de kant waardoor wij door de berm om hem heen moesten. Door het raampje heen hebben we hem nog even een aai gegeven, zo dichtbij reden we erlangs.

Ons plan was om in Kataragama over te stappen op de bus naar Tissa, maar toen we door Kataragama heen reden zagen we ontzettend veel mensen lopen en leek het alsof er iets speciaals ging gebeuren, dus besloten we hier te blijven. We waren de bus nog niet uit of we kregen al een goedkoop hostel aangeboden, ook nog onze meest luxe kamer hier tot nu toe. We bleken inderdaad gelijk te krijgen, er was namelijk een religieus festival gaande en duizenden mensen waren naar het plaatsje gekomen om naar de eindparade te kijken. Door de stad liep een grote rivier waar massa's mensen in aan zwemmen waren tussen de olifanten en de aapjes. Dit was super leuk om te zien! Die avond hebben we de parade bekeken, er was zelfs een speciaal vak waar we mochten gaan zitten omdat het speciaal gereserveerd was voor buitenlanders. De parade duurde wel twee uur en bestond uit allemaal traditionele dansers, vuurshows, versierde olifanten en noem maar op. Na de parade zijn we snel naar huis gegaan omdat we de volgende ochtend om 6 uur klaar moesten staan voor onze safari door Yala national park. Daar horen jullie de volgende keer meer over!

We vinden Sri Lanka een super leuk land en zijn echtl onder de indruk van de natuur hier en de aardige behulpzame mensen. Daarnaast kost het ons echt moeite om ons budget op te maken, zo goedkoop is het hier! We hebben een budget van 6000 rupee per dag (40 euro met twee personen) en met treinritjes van 20 rupee, maaltijden van 100 rupee en overnachtingen van 1000 rupee moeten we dan wel heel veel treinritjes maken en heel veel eten. Zeker aan aanrader om heen te gaan dus!

Kusjes

• 29 Juli 2015 - 09:41

Wijnand:

Klinkt goed staat nu ook op onze bucketlist :-)

• 29 Juli 2015 - 10:01

Herman:

Heel mooi dat jullie het zo mooi vinden, en hele lekkere thee daar.!!

• 29 Juli 2015 - 10:47

Ignasz:

Gaaf, klinkt of jullie hier in de kamer zitten! Geweldig.

• 29 Juli 2015 - 10:56

Joke:

Hoi
    Wat een avonturen, busreizen en ontmoetingen met andere mensen.
    Super, veel liefs

• 29 Juli 2015 - 12:30

Nicole:

Dit is echt een reis om nooit te vergeten. Klinkt allemaal even mooi en wonderbaarlijk. Echt een andere wereld. X

• 29 Juli 2015 - 14:34

Nellie:

Leuke verhalen, mooi om te lezen! Veel plezier nog en ik blijf jullie volgen!

• 30 Juli 2015 - 22:18

Otto En Wil:

Fijn om weer wat jullie te horen en te merken dat alles goed gaat.
    Wordt er ook koffie gedronken in Sri Lanka(Ceylon),want het is toch een thee-eiland?
    Groetje opa en oma

• 03 Augustus 2015 - 16:51

Wim En Ria Versteeg:

Wat schrijven jullie leuk en ook zodat wij het voor ons zien. Fijn dat jullie zoveel beleven en ons mee laat leven in jullie reisavontuur. Dank jullie wel.
    Geniet nog maar lekker . Liefs opa wim en oma ria dikke knuf