Sri Lanka part 2 - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Anke & Niek - WaarBenJij.nu Sri Lanka part 2 - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Anke & Niek - WaarBenJij.nu

Sri Lanka part 2

Door: Niek en Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke & Niek

04 Augustus 2015 | Sri Lanka, Negombo

Het is alweer het einde van onze reis door Sri Lanka, maar wat hebben we veel meegemaakt! We waren gebleven bij de safari in Yala national park, dit was net alsof we over de Afrikaanse savanne reden. We hadden veel geluk want we zagen vijf olifanten, heel veel herten, wilde zwijnen, buffels, krokodillen en vogels! Na de safari zijn we dezelfde dag nog met de bus verder gereisd naar Haputale. Na het super droge en hete Yala waren we wel toe aan wat verkoeling en we waren dan ook blij toen we in Haputale aankwamen en het lekker fris was. We kwamen terecht in een hostel met een dakterras met uitzicht over half Sri Lanka, heel mooi! We zouden eigenlijk maar een nachtje in Haputale blijven, maar zijn uiteindelijk drie nachten gebleven omdat de omgeving zo mooi was. De dag erna hebben we een rustdagje genomen en naast een paar kleine wandelingetjes rond het dorp hebben we niks uitgevoerd. 's Avonds hebben we de lokale drank Arrack uitgeprobeerd, een soort kokos/rum/tequila likeur, best wel lekker.

De dag erna zijn we vroeg opgestaan en met de bus naar een dorpje verderop gereden. We reden via een smal bergweggetje waar volgens ons krap een auto op paste, maar waar zij rustig met twee bussen naast elkaar reden. Vanuit het dorpje zijn we begonnen aan de wandeling naar Lipton Seat, een van de mooiste uitzichtspunten van Sri Lanka en beroemd vanwege de Lipton thee. De wandeling ging door de grootste theeplantage van Sri Lanka en omdat we om 6 uur al begonnen zag alles er extra mooi uit door de ochtendgloed en zagen we hordes met schoolkindjes door de theeplantages rennen naar school. Na 1,5 uur kwamen we aan bij de top en waren we compleet uitgehongerd omdat we vergeten waren voor de klim te ontbijten. Heel gelukkig zaten er boven op de berg een Duits meisje en een Sri Lankaanse man die samen met ons heerlijke roti met allemaal bijgerechtjes wilden delen. Nog nooit met zo'n mooi uitzicht ontbeten! Na een uurtje begonnen we de tocht samen met hun terug naar beneden en hebben we samen nog een rondleiding door de theefabriek gedaan. Een geweldige dag!

De dag erna hebben we voor het eerst echt met de locals ontbeten, roti met dhal curry, kokos/sambal schaafsel en pompoencurry, dit was zo lekker dat we sindsdien elke ochtend met roti ontbijten. Na het ontbijt zijn we met de bus naar Kalawana gereden wat een goede uitvalsbasis zou zijn voor het Sinharaja rain forest. Hier aangekomen bleek het merendeel van de inwoners nog nooit een westerling gezien te hebben en werden we extreem veel aangestaard en toegegiegeld door de kinderen. We sliepen in een uitgestorven guesthouse dat we met heel veel moeite konden vinden. Toen we een eindje gingen wandelen kwamen we terecht op een super mooi pad dat dwars door de rijstvelden en de kleine dorpjes heen liep. Onderweg kwam er een jongen naar ons toegefietst die de rest van de wandeling bij ons is blijven lopen en ons door de rijstvelden mee nam naar een edelsteenmijn. Heel cool om te zien hoe diep die mijnen waren en in wat voor omstandigheden ze daar in aan het graven zijn. We dachten in eerste instantie dat hij ook stenen aan ons wilde verkopen, maar het bleek echt puur een spontane rondleiding te zijn van een super aardige Sri Lankaan. Na een uitputtende dag wilden we iets gaan eten, maar het hele dorp was al donker. Gelukkig vonden we het enige geopende eettentje en hoefden we toch niet zonder eten naar bed.

De volgende dag zijn we met de bus naar Sinharaja rain forest gereden. We hebben een uur lang op de bus staan wachten met een schattige bejaarde Sri Lankaan die ons overal mee wilde helpen en continu grapjes maakte en deed alsof hij een bedelaar was. We hadden gelezen dat je bij Sinharaja alleen wandelingen mocht maken met een gids, maar daar aangekomen bleken alle gidsen al bezet te zijn en mochten we toch zonder gids het park in. Hier hebben we een wandeling van 12 km gemaakt door een heel mooi regenwoud en zagen we veel vlinders, aapjes, bijzondere vogels en een slang. We hadden dus ook helemaal geen gids nodig gehad. Weer aangekomen in Kalawana hebben we de beste Kottu tot nu toe gegeten en toen we dat aan de kok vertelden moest hij zich beheersen om geen vreugdedansje te doen. Na het eten wilden we even uitbuiken op bed, maar het eerst volgende moment dat we ons konden herinneren was de volgende ochtend. Blijkbaar is 8 uur een goede bedtijd voor ons tegenwoordig.

Na Kalawana zijn we verder gereisd naar Galle, een plaats aan de zuidkust met een Nederlands fort en allemaal kleine straatjes die aan Portugal doen denken. Hier hebben we een hele mooie zonsondergang vanaf het fort gekeken (vanuit de Utrechtstraat). Alle locals in Galle willen je helpen als je zegt dat je uit Nederland komt, omdat ze zeggen dat de Nederlanders zo veel voor Sri Lanka hebben gedaan na de tsunami in 2004. Best wel goed om te horen. De volgende dag zijn we naar het strandplaatsje Unawatuna geweest waar op dat moment een soort boeddhistisch feest aan de gang was en het hele strand vol stond met kraampjes en heel veel mensen. Daar nog even lekker gezwommen tussen de buien door, in het zuiden is het namelijk moessonseizoen. Die avond hebben we geprobeerd zo veel mogelijk geld uit te geven, omdat ons geld op moet voor we Sri Lanka uit gaan en dat nogal moeizaam gaat. We hebben dus lekker middenin het fort op een terrasje een paar biertjes gedronken waarbij we bij elk biertje een nieuw koud glas kregen.

Vanmorgen zijn we met de trein via Colombo naar Negombo gereisd waar we 1,5 uur hebben moeten zoeken naar een hostel. We hadden daarna echt geen zin meer om te lopen en hebben een tuktuk genomen terug naar het centrum om daar een heerlijke fruitshake te drinken en onze laatste Sri Lankaanse maaltijd te eten. Nu zijn we wannhopig rond aan het lopen op zoek naar iets waar we ons laatste overgebleven geld aan uit kunnen geven voor we morgenochtend weer terugvliegen naar Kuala Lumpur. Hier gaan we Nieks visum voor Taiwan regelen en kijken wat onze bestemming wordt voor de laatste 3 weekjes!

We zijn echt blij dat we naar Sri Lanka zijn gegaan, we hebben hier zoveel mooie en ontoeristische plekken gezien en heel veel aardige Sri Lankanen ontmoet! In onze volgende blog zullen jullie (en wij) erachter komen wat onze laatste bestemming is geworden!

Knuffels en tot de volgende keer!

• 04 Augustus 2015 - 17:11

Joke:

Alweer zoveel beleefd en ervaren! Volgens mij gaan jullie nooit meer hollands eten!?
    Ben benieuwd waar jullie heen gaan...
    Liefs Joke

• 04 Augustus 2015 - 17:55

Fettje:

Wat een prachtige beschrijving van jullie belevenissen, heel goed te volgen. En wat mooi al die verschillende contacten die jullie hadden.
    Vast weer spannend om een nieuwe, andere bestemming te vinden. Hoop dat jullie nog een paar fijne weken hebben samen. Liefs, Fettje

• 11 Augustus 2015 - 22:09

Otto En Wil:

Hartelijk bedankt voor de kaart, we vonden het ouderwets fijn om er een uit Sri Lanka te krijgen! Opa is heel blij met de postzegel, die gaat bij zijn verzameling We hopen dat jullie nog een paar leuke avontuurlijke weken hebben. Groetjes en een dikke kus voor allebei.
    Opa en Oma Weijsenfeld

• 23 Augustus 2015 - 18:09

Yvonne Versteeg:

lekker, roti als ontbijt!
    en..toch weer wat anders...geld uit moeten geven aan ...bier

liefs en fun
    yvonne

• 25 Augustus 2015 - 13:21

Frank En Lea:

Wederom een prachtig beschrijving van jullie Sri Lanka tour. Het is er inderdaad geweldig mooi.
    Nog veel succes en plezier met de voortzetting. We zijn benieuwd.